Niskie loty łódzkiego PiS w stronę Mielca i Świdnika

Kategorie: Blog Marcina Dardy

Załóżmy, że łódzkie PiS rzeczywiście nie jest przeciw inwestycji Airbus Helicopters w Łodzi, a ma za złe tylko propagandę o „tysiącach miejsc pracy”…

Rozumiem motywy kampanii Andrzeja Dudy, gdy nawet łódzcy politycy PiS postponowali przejścia śmigłowca Caracal do fazy testów, a także bardzo prawdopodobny wybór tej oferty przez MON. Taka była potrzeba polityczna kampanii ogólnopolskiej: umacnianie Mielca i Świdnika w województwach gdzie wygrywa PiS, i młotkowanie Łodzi, gdzie wygrywa PO. Tyle, że teraz mamy już mamy kampanię parlamentarną. I z tej perspektywy kompletnie nie pojmuję, awantury jaką zgotował PiS w sejmiku a propos zwykłego stanowiska popierającego tę inwestycję. Paradoks polega na tym, że stanowisko takie jest bez znaczenia, natomiast znaczenia nadał mu właśnie opór PiS. Bo w PiS niektórzy wprost martwili się o przyszłość pracowników Mielca i Świdnika, choć są radnymi ŁÓDZKIEGO sejmiku. Podkreślam: ŁÓDZKIEGO. Być może za nic mają zatem pracowników Wojskowych Zakładów nr 1 w Łodzi, o których oparty będzie kontrakt Z Airbus Helicopters.

Poparcie nic nie znaczącego stanowiska nic by radnych PiS nie kosztowało, bo temat wart byłby trzech zdań, chwilę potem by zdechł, a możeby plus przed wyborami dostali. Niepoparcie buduje narrację, że „są przeciw”, nawet jeśli nie są. I to w stuacji, gdy Łódzkie tego kontraktu potrzebuje. Gratuluję strategii, idealna na start z pierwszych miejsc do Sejmu. Ale nie z Łodzi, tylko z Podkarpacia i Lubelszczyzny.

Komentarze (8):

    1. Avatar
      Łukasz S

      Panie Darda,
      Uprzejmie apeluję do Pana jako stały czytelnik „DŁ” o zachowanie obiektywności dziennikarskiej i zadanie sobie choćby minimalnego trudu w dotarciu do być może niewygodnych dla Pana i PO faktów. Po lekturze Pana tekstu stwierdzam, że nie rozumie Pan istoty problemu i możliwości popełnienia przestępstwa w przetargu na śmigłowce Eurocopter EC725 Caracal. Oto wiedza, którą powinien Pan uzupełnić:

      1. Airbus Helicopters (wcześniej Okęcie EADS PZL) sponsorował kampanię marketingową firmy SunriseArt, której właścicielem jest Łukasz Zakrzewski. Jego matka (cóż za przypadek) to Jadwiga Zakrzewska (poseł PO), stara i lubiana przyjaciółka Komorwskiego – jego zastępca w Ministerwstwie Obrony Narodowej, skontaktowała go z byłbym szpiegiem WSI – płk. Leszkiem Tobiaszem, od którego jak wiemy rozpętała się słynna już „afera marszałkowa” i próba kupienia przez Komorowskiego raportu z weryfikacji WSI. Dalszy ciąg wszyscy znamy, łącznie z dziwną śmiercią Tobiasza w trakcie zabawy tanecznej.

      2. Płk. Leszek Tobiasz był sąsiadem (kolejny przypadek) Zakrzewskiej, stąd miał doskonałe dojście i do Komorowskiego i do jej syna, oraz możliwości lobbowania.

      3. W 2012 r. agencja SunriseArt organizowała kampanię społeczną pod patronatem Bronisława Komorowskiego Rock Niepodległości, która miała na celu „promocję radosnych, łączących społeczeństwo, apolitycznych postaw pozytywnego patriotyzmu” – przypadek ??

      4. Uczestniczący w przetargu Francuzi z Airbusa mieli mieć podobno (?) zapewnione zwycięstwo w zamian za poparcie przez prezydenta Hollande’a kandydatury Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej: http://niezalezna.pl/66265-w-polskiej-armii-beda-nowe-smiglowce-z-mielca-ze-swidnika-nie-z-francji

      5. Jaki jest też sens budowac nową fabrykę Airbusa w Łodzi, po to żeby zwolnić ok. 200 pracowników z PZL Świdnik i Mielec (Sikorsky Company i Agusta Westland)? Mamy kupić z Francji 50 przestarzałych technicznie śmigłowców, z czego przyleci do Polski 25 a reszta ma byc oddana do użytku dopiero po budowie zakładu (tu brak jakichkolwiek szczegółów). Wojsko w sumie ma czekać na sprzęt minimum 4 lata – do 2019 (a czeka już 2).

      6. W trakcie trwania przetargu w wymaganiach zmieniono: „centrum serwisowe dla helikopterów dla WZL-1 w Łodzi” (nie było wtedy nawet planów budowy i pozwolenia na budowę nowej montowni helikopterów), procedurę przetargu zmieniono aż 11 razy!!! Skąd założono że przetarg ma wygrać Airbus ? Dlaczego w trakcie trwania przetargu zmieniono jego warunki i treść ? Po co budować od zera zaplecze w Łodzi, skoro nowoczesne i gotowe jest już w Mielcu i Świdniku ?

      7. Przetarg jest wart min. 13 mld (z doposażeniem i serwisem 35 mld zł!!!) i pokrętne działania PO w tym zakresie muszą być prześwietlone wzdłuż i wszerz, bo zaraz okaże się że to kolejna „afera” z której rząd Tusk-Kopacz słynie. Wszelkie testy wykazują że śmigłowiec Caracal jest technicznie gorszy od AW149 i słynnego Black Hawk (Sikorsky) używanego na wszelkich frontach walki przez USA.

      8. Jeszcze 2 lata temu, Caracale nie przeszły testów technicznych NATO pod kątem kompatybilności uzbrojenia i systemów naprawadzania. Projekt maszyny pochodzi z lat…60….Nie brały udziału praktycznie w żadnej operacji wojskowej. W przypadku współdziałania z NATO Black Hawki byłby by zdecydowanie lepszym i tańszym rozwiązaniem, sprawdzonym przez Amerykanów. Tańsze byłoby także uzbrojenie, dostawy części zamiennych, modyfikacje sprzętu.

      9. Bartosz Kownacki, wiceprzewodnicznący Komisji Obrony Narodowej mówi: „Do tego dochodzi kwestia ceny. Jest ona bardzo wysoka, jedna maszyna ma kosztować aż 260 mln. Budzi to zdziwienie zważywszy, że oferty innych firm wahają się w przedziale 100-150 mln”

      10. „W równej walce Caracal z Black Hawkiem nie miałby szans” – mówi Andrzej Kuchta z PZL Świdnik. Jak podkreśla, Caracal nie jest wyspecjalizowanym śmigłowcem morskim, a do realizacji działań na morzach i oceanach potrzebny jest specjalny sprzęt. Śmigłowiec nie był testowany nad morzem, ale w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego, gdzie odbyły się testy, symulowano warunki morskie….Następnie w procedurze kontrolnej przetargu wpisano, że Caracal wypełnie wymogi działań na morzu….

  1. Avatar
    termo

    Ja tez nie pojmuje, bo nikt tego nie wyjasnil w sposob przekonywujacy.
    Ale pan, panie Darda, jest przeciez podobno dziennikarzem, dlaczego pan ich nie zapytal. Wystarczylby telefon i 10min. Ubolewanie, frustracja, spekulacje to mozna uslyszec w kazdym „maglu” lub tramwaju. Od oficjalnych blogow i artykulow w gazecie oczekuje sie duzo wiecej.

  2. Avatar
    K111

    Taktyka wymagałaby poparcia głupiej uchwały. Zabawne jest to, że nikt się nie zastanawia o czym mówimy. Polska ma kupić 50 śmigłowców, z czego 25 przyleci z Francji, 25 mamy zmontować w Polsce. Mówienie o fabryce jest śmieszne. Czy łodzianie muszą wierzyć bezkrytycznie we wszystko. W zeszłym roku pani premier obiecała S-14 tuż przed wyborami, a kilka tygodni było już tylko „sorry nie mamy pieniędzy, jak się znajdą !!! to przesuniemy na listę główną”. Polacy są naiwni, ale gdyby naiwność potrafiła latać, to łodzianie lataliby wyżej niż gołębica dr. Strosmajera.

  3. Avatar
    kaka

    Dziękujemy Panie Darda, Pan zawsze z nami z PO. Lepiej by było, żeby Pan napisał, że te helikoptery Brazylia kupiła 30% taniej a Francja na nich nie lata.

  4. Avatar
    xenon

    Kolejne autorskie domorosłe spekulacje Pana Dardy, który zawsze wie lepiej od osób, o których pisze, co oni mieli na myśli. Po co spytać, po co zacytować, najlepiej szkalować i pomawiać a i kłamstw nie brakuje od lat.

      1. Avatar
        xenon

        Podlinkował pan rozmowy w posiedzenia Sejmiku pomiędzy PO i PiS, z których wynika, że posłowie PiS z łódzkiego są przeciwko łódzkim mieszkańcom i tu się zgodzę. Wiadomo, że PiS nie jest lepszy od PO wobec Polaków, a tylko reprezentuje nieco inne interesy (poza polskie)… I tylko co do tego się zgadzam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.